Igår startade vi med att göra en tankekarta gemensamt om älgen, vi brukar göra tankekartor tillsammans. Jag skrev upp älg i mitten. Därefter frågade jag mina elever vilka rubriker de tyckte att vi skulle ha med. De kom med förslag som utseende, familj, föda, egenskaper och bor. Som ni ser är de redan bekväma med den här arbetsmetoden. När vi bestämt rubrikerna sa jag att vi skulle titta på en film om älgen och att då de skulle vara uppmärksamma på fakta som de sedan skulle skriva in i sin tankekarta. Efter filmen delade jag in dem parvis och tog då hänsyn till att de utvecklats olika för att komplettera varandra. Alla skrev av tankekartan som vi startat gemensamt. Jag hade plockat fram olika faktaböcker om älgen och sedan även kopierat några texter. Jag sa till mina elever att de skulle försöka att skriva ner viktig fakta på tankekartan. Alla började flitigt att arbeta och det fortsatte vi med idag. Det såg då ut så här:
I morgon ska jag lyssna på mina elever en och en när de läser sin läsläxa för mig. Under tiden ska eleverna försöka rita och skriva det som de lärt sig i veckan om älgen genom sin läsläxa, film och klassrumssamtal. De ska då använda sin tankekarta som stöd. De ska även försöka få med veckans begrepp som är föda, däggdjur, hjortdjur och kalhygge. Det ska bli spännande att se hur det går.
Ser bra ut!
SvaraRadera