onsdag 12 mars 2014

Att arbeta med läsning i en helhet

Vi har fortsatt arbetet med vår bok Ett djur på fem bokstäver:


Tidigare har jag berättat om hur vi har arbetat med läsfixarna, gjort kopplingar och lärt oss att lösa korsord. Idag var det dags för en minilektion om hur man gör personbeskrivningar muntligt.


Varför var det nu dags för den här minilektionen? Jo,  vi läste i vår bok om hur barnen träffade på en man på tåget. Här får vi reda på hur han är klädd och vilken hårfärg han har. I mitt arbetssätt föredrar jag att undervisa i ett sammanhang för att öka elevernas förståelse för det vi gör, det vi lär oss. Att allt får en mening.


Jag passar då på att förklara för mina elever hur viktigt det är att ha kunskap om hur man gör personbeskrivningar när man skriver texter. Vad behöver man ha med i sin text? Räcker det att beskriva kläder? Vad behövs för att få en tydlig inre bild?
I par får mina elever träna muntligt att beskriva personer som jag klippt ut ur tidningar. 


Men innan det är dags för dem att träna modellerar jag för dem. Jag beskriver en person för mina elever. Jag ger dem ganska lite information om personen på bilden. Därefter lägger jag bilden under dokumentkameran och frågar, - Stämmer er inre bild överens med den här bilden? Nej, får jag till svar. Alla är överens om att jag hade berättat för lite. Nu gör jag en ny beskrivning av en annan person, mycket utförligare. Jag berättar inte enbart om personens kläder utan försöker att uppskatta ålder, hårfärg, glasögon och om personen är glad eller ser allvarlig ut. Sedan får mina elever träna på att beskriva personerna på bilderna för varandra. När de tränat en stund får de göra sina personbeskrivningar för några klasskamrater och därefter visa sina bilder med hjälp av dokumentkameran. Det här kommer vi att träna om och om igen tillsammans innan det är dags för att träna på att göra personbeskrivningar skriftligt. Tänk så mycket tankar en bok kan väcka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar