Jag började med att presentera mitt mål med lektionen:
Sedan pratade vi om vad man kan lära sig genom att lösa korsord:
När vi pratade om att man ska skriva en bokstav i varje ruta var det en elev som direkt sa - Precis som när vi skriver i vår mattebok fast då är det en siffra i varje ruta. Jag gjorde då både henne och hennes klasskamrater medveten om att hon gjort en koppling. Därefter la jag ett korsord under dokumentkameran och vi löste det tillsammans. Jag förklarade hur de lodräta och vågräta orden måste passa ihop.
Nu var det dags för eleverna och arbeta enskilt med olika korsord som jag tagit fram.
Alla tyckte det var jätteroligt och arbetade ivrigt med att lösa korsorden. Eleverna hjälpte varandra med vad bilderna föreställde, hur olika ord stavades. Dubbelteckning blir ju väldigt tydligt när man löser korsord och varianterna var många t.ex. bularr, äplei. Finns det en tom ruta kvar i slutet måste det dit en bokstav. En annan sak som blev tydlig var hur man böjer ord, hur de slutar, om det är flera av något. T.ex. :
När lektionen var slut frågade jag mina elever om de hade lärt sig lektionens mål, hur korsord fungerar? Alla var överens om att de hade gjort det. Jag fick många positiva kommentarer som att hjärnan verkligen hade jobbat till att det var superkul. Min reflektion är att någon som i vanliga fall inte tycker det är roligt att skriva, skrev idag, så att pennan glödde. Det tycker jag är lycka som lärare :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar