Vi läser om att barnen i boken tillsammans med sin mamma åker tåg från Göteborg till Stockholm. De stannar även vid stationen i Alingsås och Skövde. Vi tar hjälp av Detektiven Disa och reder ut var de olika städerna ligger någonstans. Vi passar på att titta på Sverigekartan. Eleverna gör även kopplingar till sig själva om att de åkt bil till Stockholm och att det var långt, det tog väldigt lång tid att åka dit.
När vi tittar på kartan händer det något i mitt klassrum, ett intresse väcks, det kommer hur många frågor som helst om kartan, huvudstäder, hav och öar. Precis det här hade min kollega Hanna uppmärksammat tidigare i veckan då hon var hos mig och auskulterade. Det här intresset fanns i mitt bakhuvud och samtidigt som alla frågor ställdes från mina elever gick min hjärna på högvarv - Hur ska jag göra med alla frågor på ett bra sätt?
Tur att man är snabbtänkt. Jag fick en idé. Jag sa till mina elever att alla deras frågor ska jag skriva ner på datorn, skriva ut dem och lägga dem i en burk som jag kallar geografifrågor. Vi arbetar med en till två frågor i veckan fram till sommarlovet. Jag som pedagog måste vara lyhörd och fånga elevernas intresse, det kallar jag elevinflytande. Elevinflytande nämns på flera ställen i Lgr 11.
Nu ligger alla frågor på plats i sin burk, nu är det bara att gnugga geniknölarna. En del frågor är riktigt kluriga så vi får se om vi kan få några bra svar på dem. Nu känns det också som att jag kan väcka en tanke hos mina elever och prata om vad det finns för för- och nackdelar med att bo i norra respektive södra Sverige. De här ska bli riktigt kul.
När vi läste de här sidorna i vår bok fick även Disa hjälpa oss att reda ut ordet rabatt. Rabatt i det här sammanhanget handlade om en rabatt med buskar och blommor. Det var nog ingen som hört det ordet utan tänkte då på att man kan gå till en affär och handla varor till ett lägre pris. Tänk så mycket man kan lära sig genom att läsa en skönlitterär bok med läsfixarna som hjälp :)
Jag vill förtydliga varför min kollega har varit hos mig och auskulterat och vad en auskultation egentligen är. Enligt wikipedia innebär auskultation
- att direkt studera yrkesutövning i utbildningssyfte
På vår skola fokuserar vi på Borås Stads lässatsning och BFL (bedömning för lärande). Vi har under läsåret gjort flera auskultationsrundor där vi besökt en kollega och haft besök själva. Precis som eleverna behöver reflektera för lärande behöver lärare göra det. Besök gärna Hannas blogg och läs vad hon skriver om sitt besök i mitt klassrum:
www.ihannasklassrum.blogspot.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar