torsdag 2 oktober 2014

Att vara flexibel

När det gäller läraryrket måste man verkligen vara flexibel för man vet aldrig vad som ska hända. Det handlar om att möta eleverna där de befinner sig både i sin kunskapsutveckling och i sina tankar. Så vad gör man när man kommer in i klassrummet på morgonen och möts av elever som pratar om "knulla"? Ja, jag ska villigt erkänna att det for många tankar genom mitt huvud innan jag insåg att det var bara att lägga min planering åt sidan och börja prata.

Jag satte mig ner och började prata lugnt för att vinna tid och få mina tankar så klara som möjligt. Jag började att prata med mina elever om vad det var för diskussion de förde, om de visste vad det betydde? Jo då, de visste mer än vad jag trodde. Det var inget konstigt alls, en elev kunde förklara att det betydde "snopp" mot "snippa". En annan elev hade varit hemma hos en kompis och tittat på film på kompisens Ipad och visste också precis vad det betydde. Alltså det var inte så mycket att fundera över. Det var bara för mig att ta fram boken Mamma lägger ägg och sedan satte vi oss i en ring på golvet och hade en lång lektion om hur barn blir till.





Vi hade en jättemysig stund där vi pratade om olika funderingar som t.ex. varför man adopterar barn, att pappor fått hjälpa till  med att klippa navelsträngen m.m. Sedan den här dagen har jag inte hört någon använda ordet "knulla" mer. Det gäller att avdramatisera och samtidigt försöka förklara vad det är de pratar om.

En annan dag fick jag göra ett tandpaket på lektionen då en elev tappade en tand mitt i mattelektionen.


Det är lika spännande varje dag, man vet aldrig vad som ska hända :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar