söndag 5 oktober 2014

Läsläxa och berättelsekarta

Den här terminen läser mina elever skönlitterära böcker som läsläxa. Jag som pedagog väljer ut vilka böcker eleverna ska läsa för att de ska få böcker på rätt nivå. Givetvis lyssnar jag på elevernas önskemål för att de verkligen ska gilla att läsa. Någon tycker om att läsa en viss serie som t.ex. Nelly Rapp, en annan elev vill läsa sportböcker och någon annan önskar hellre ha korta böcker att läsa. Eleverna läser hemma 15 min varje dag. Föräldrarna skriver datum och signatur. De kan även skriva kommentarer som de vill att jag ska känna till. Under tiden eleverna läser fyller de i sin berättelsekarta som stöd. Den har fyra rubriker: personer, platser, problem/händelse och lösning. 

Så här kan det se ut när eleven har fyllt i den: 


När sedan eleven har läst ut sin bok svarar hon/han på fem frågor som eleverna fått av mig. Då ska de använda sig av berättelsekartan som stöd. När de svarar på frågorna ska de träna på att svara med hela meningar. Eleverna ska också tänka på skrivreglerna som vi dagligen pratar om i skolan. 


Att använda sig av en berättelsekarta är inget nytt för eleverna eftersom vi tränat det gemensamt i hela år 1 då vi läst högläsning.
Eleverna tränar också att läsa ett kortare stycke högt som de sedan läser i skolan för mig eller för sina klasskamrater. Förra veckan tränade de på att läsa högt i en mindre grupp och det gick bra även om någon tyckte att det var lite läskigt. Eleverna byter bok när de läst ut sin bok och svarat på frågorna. Man får ta den tid på sig som man behöver. När eleverna lämnar in sin utlästa bok och anteckningsbok skriver jag kommentarer om det som gått bra och det som eleven behöver utveckla. Det här är ett naturligt inslag i vårt dagliga arbete eftersom vi på vår skola arbetar med BFL (bedömning för lärande). Jag dokumenterar givetvis elevernas utveckling.

Jag märker tydligt att elevernas intresse för att läsa har ökat. Dessutom vill eleverna gärna berätta för sina klasskompisar om böcker som de läst och som de tycker är bra. Eleverna tar även med sig böcker som de har hemma och som de tycker är bra. När eleverna berättar om sina böcker som de läst tränar de även på att tala inför andra utan att tänka på det. Här är lite boktips från i torsdags. 









1 kommentar: