tisdag 18 februari 2014

Arbeta med lässtrategier

Idag har vi börjat ett roligt arbete i min klass. Vi ska arbeta med olika lässtrategier för att ge eleverna verktyg för att få en bättre läsförståelse. Tillsammans läser vi en skönlitterär bok skriven av Viveca Lärn. Bokens titel är Ett djur på fem bokstäver. 

När vi läser den här boken lär vi oss också att:

  • Använda läsfixarna
  • Känna till städer i Sverige
  • Det finns olika yrken
  • Göra personbeskrivningar
  • Det finns olika väderstreck
  • Det finns olika världsdelar
  • Arbeta med rimord




Läsfixarna som vi tar hjälp av för att förstå texten bättre är Spågumman Sia, Detektiven Disa, Frågvise Farid och Cowboy Kim. Alla skolor i Borås Stad är med i en lässatsning och där har vi lärt oss att använda oss av läsfixarna. 



Idag använde vi oss av Spågumman Sia som förutspår. Att förutspå handlar  om att engagera eleverna i texten innan de läser den. Det gjorde vi genom att alla fick titta på bokens omslag.



Genom parsamtal fick eleverna delge varandra sina tankar om vad de tror att boken ska handla om. Här är några tankar som kom fram:



När vi läst klart boken ska vi gå tillbaka och se vad de trodde om textens innehåll när vi förutspådde och om det vi förutspådde stämde. Vi pratade också om varför vi förutspår och en elev sa att "det gör vi för att det ska bli lättare att förstå det vi läser".

Vi började att läsa några sidor idag med stor spänning, alla var sugna på att komma igång.

Varje gång när vi har läst i boken  fyller vi i vår berättelsekarta som Britta Stensson skriver om i sin bok MELLAN RADERNA. Strategier för en tolkande läsundervisning (2009). Det kan då se ut så här:



Spännande fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar