tisdag 25 februari 2014

Cowboy Kim

Idag har jag introducerat läsfixaren Cowboy Kim för mina elever. 



Med hjälp av sitt lasso samlar han in det viktigaste i en text. Eftersom vi läser en skönlitterär bok så använder vi en berättelsekarta som stöd när vi sammanfattar textens innehåll. Eftersom vi hade en klasskompis som inte varit med tidigare när vi läst vår bok Ett djur på fem bokstäver kunde mina elever lätt återberätta innehållet med hjälp av berättelsekartan som stöd. Vi placerade Cowboy Kim bredvid berättelsekartan för att veta att det är där han hjälper oss.


När vi läser den här boken koncentrerar vi oss inte bara på läsfixarna och att göra kopplingar utan vi utnyttjar textens handling på många olika sätt för att dra nytta av helheten. 

Idag tränade vi också på att "läsa mellan raderna". Vi läste en sida där vi fick reda på olika sysslar som pappan gör i sitt arbete. Sedan diskuterade eleverna parvis vad de trodde att han hade för ett yrke. Då fick vi också ta hjälp av Detektiven Disa för att reda ut vad ordet yrke betyder. Jag hade kopierat den här sidan och la den nu under dokumentkameran så att alla kunde se texten. Tillsammans kom vi fram till vilken information i texten som hjälpte oss att  förstå att pappans yrke var bonde.


Inte nog med det. Nu hade vi börjat prata om olika yrken och då drömyrken. Jag sa att vi kan skriva om våra drömyrken en dag. Då var det en elev som kom på, att detta hade de gjort i förskoleklassen i sin berättarbok. Tänk vilken tur, dessa böcker har eleverna i sina lådor.  Alla tog fram sina böcker och läste om deras drömyrke. Många kunde inte ens läsa vad de hade skrivit. Det blev många skratt och inte stämde den där drömmen nu. Då kom vi på att vi kan göra en skrivuppgift av det här. Eleverna kan skriva om vilket drömyrke de hade då de gick i förskoleklassen och vilket det är nu som är drömyrket. De kan försöka förklara vad det är som gjort att de ändrat sig. Tänk man kan arbeta med allt, bara spinna vidare....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar