fredag 21 februari 2014

Dagens datum

Varje morgon har vi morgonprat i klassen. Klassens två fixare får då hjälpa till med att ställa frågor till sina klasskamrater om veckodag, dagens datum, månad, årstid och dagens väder. De drar också på almanackan där de läser vem som har namnsdag. Därefter berättar de om vad som ska hända under dagen. Samtidigt som de gör det här tränar de målet att prata inför andra.

När vi gått igenom dagen pratar vi alltid om tre sätt som man kan skriva dagens datum på.


Mina elever vill mer än gärna berätta om hur datumet ska skrivas. En elev sa häromdagen "jag har inte fått svara på ett halvår minst".
Häromdagen fick vi höra att även eleverna i Åk 4 tränar det här med att skriva datum. Då sträckte vi på oss lite extra eftersom vi i Åk 1 kan det så bra. Jag gav då mina elever en utmaning, att gå hem och fråga ett syskon, mamma eller pappa om hur många sätt de kan skriva datum på. Med spänning lyssnade jag på eleverna hur det gått för dem och vilka reaktioner de hade fått angående sin kunskap. Eleverna berättade med stolthet att de blivit mötta med förvånande kommentarer över att de kan så mycket, jättekul.

Idag har vi inte läst något i vår bok Ett djur på fem bokstäver eftersom vi förberett oss inför utvecklingssamtalen som vi ska ha nästa vecka. Eleverna fick ta fram sina IUP från i höstas. De fick i uppgift av mig att läsa sina mål. Om de tyckte att de klarat sitt mål fick de markera det med X. Om de tyckte att de uppnått det till viss del gjorde de ett halvt X. Hade de inte uppnått sitt mål alls gjorde de ingen markering. Jag måste säga att man blir förvånad över hur väl medvetna eleverna är över sin egen utveckling. Eleverna fick också besvara en del frågor skriftligt angående de olika ämnena, vad de tyckte att de lärt sig sedan de börjat i skolan, vad de gör på rasterna och vilka kamrater de brukar leka med. Det är skönt att ha med sig elevernas egna tankar vid utvecklingssamtalet. De som behövde ha läs och skrivhjälp av mig fick givetvis det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar