torsdag 6 februari 2014

Kemi - vattenmolekyl

Den här veckan har vi arbetat med bokstaven v och då har vi passat på att arbeta om vatten. Eleverna fick berätta vad de tänkte på när de hörde ordet vatten. De hade många bra idéer, allt från att bada i en pol till att det regnar. Någon visste att vatten heter water på engelska. Då passade vi på att även skriva w.

Vi har pratat om kretsloppet och tittat på några olika filmer. Eleverna tyckte det var spännande att få höra att vi dricker samma vatten som på dinosauriernas tid. Vi har arbetat med olika begrepp som bl.a.  H2O, gas, fast, flytande, smälta och koka.  

Vi har pratat om att en person gör åt ca. 150 - 200 liter vatten/dag. Att det finns länder där det knappt finns något vatten alls. Vi har tittat på film där vi sett hur vatten renas på ett vattenverk.


Men hur kom vi in på vattenmolekyler? Jo, vi tittade på en rolig film som hette Vattenmannen och speed och då visade de på ett väldigt tydligt sätt hur molekylerna fungerar i olika former. Det var några män i en badbassäng som formerade sig på olika sätt. De började med att visa hur molekylerna såg ut när det var i fast form, då låg de tätt ihop och helt stilla. Sedan när de började smälta, började de röra på sig och glida isär. Till sist när vattnet kokade, gled de isär helt och rörde sig kraftigt, männen sprattlade i vattnet för att sedan stiga upp som ånga. Vi tittade på den här sekvensen flera gånger för att sedan försöka rita molekyler själva. Det blev kemi på hög nivå :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar